پیش از این‌که به آموزش شنا به کودکانی که ترس از آب دارند بپردازیم، اهمیت درک دلایل ترس از آب در کودکان بسیار ضروری است  همانند ترس از ارتفاع یا تاریکی، ترس از آب در کودکان نیز یک وضعیت متداول است که به آن آکوا فوبیا می‌گویند و این ترس گاهی به تجربیات گذشته افراد بر می‌گردد.


اگر کودکی تجربیات منفی مرتبط با آب داشته باشد، مانند شاهد غرق شدن یا شاهد وقایع ترسناکی در ارتباط با آب باشد، احتمالاً ترس از آب در ذهن او شکل می‌گیرد. دیدن مناظری از آب‌های عمیق با موج‌های خروشان یا وجود موجودات ناشناخته در اعماق آب، ممکن است باعث ایجاد یک ترس نسبت به آب در افراد شود. پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند که ترس از آب در کودکان ممکن است به وراثت برسد؛ به عبارت دیگر، اگر پدر یا مادر کودکی ترس از آب داشته باشند، احتمالاً آن‌ها نیز با این ترس مواجه شوند. این نکته حاکی از تأثیرات روان‌شناختی و محیطی در شکل‌گیری ترس از آب است.
با درک دلایل عمیق ترس از آب در کودکان، می‌توان بهترین راهکارها برای مقابله با این ترس را پیشنهاد کرد و افراد را در یادگیری و آشنایی با محیط آب یاری نمود. با چندین سال تجربه در زمینه آموزش شنا به نوزادان و کودکان، مجموعه مجموعه بین المللی دنیای آبی کودکان با بهره‌‌گیری از علم روز جهان و از روش‌های آموزشی خاص از کشورهای مختلف اعم از استرالیا Aust Swim و ایالات متحده ASCA ، با بالاترین استانداردها و تجهیزات مدرن، بهترین خدمات آموزشی را برای فرزندان گرامی شما فراهم آورده است.

راهکارهایی برای کنترل ترس از آب در کودکان

با گرم شدن هوا، بسیاری از کودکان علاقه زیادی به بازی در آب نشان می‌دهند، اما برخی از آن‌ها ممکن است از آب ترسیده و نتوانند این تجربه را به خوبی تجربه کنند .ترس از آب در کودکان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و یا به طور بی‌دلیل باشد، اما خوشحالی اینجاست که امروزه روش‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان به کودکان کمک کرد تا به ترس از آب پیروز شوند.
اگر می‌خواهید کودکانتان از آب دریا، استخر یا حتی وان حمام نترسند، اولین گام این است که آرامش و دوستی را به آب بیاندازید و از هیچ وسیله‌ای برای ورود به آب استفاده نکنید. به جای این‌که کودکان را به زور به آب آورید، سعی کنید با روشی دلسوزانه آن‌ها را با آب آشنا کنید. رفتار مثبت و اطمینان از سوی والدین در این موقعیت می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
ترس از آب در کودکان یکی از ترس‌هایی است که برای مدیریت و کنترل آن، مشاوره با یک روانشناس مفید است. اگر پیشرفت کمتری در کنترل ترس‌ها مشاهده می‌شود، مشاوره می‌تواند کمک کننده باشد.
گاهی اوقات والدین ممکن است فکر کنند که ترس از آب در کودکان، آن‌ها را به دقت و احتیاط وادار می‌کند. اما در واقعیت، کودکانی که ترس از آب را پشت سر گذاشته‌‌اند، ممکن است بتوانند با محیط‌های آبی بزرگتری مانند دریا نیز به خوبی روبرو شوند.

نکاتی برای ترس از آب کودکان

برای کاهش ترس از آب کودکان، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. احساس امنیت: برای غلبه بر ترس از آب در کودکان، آن‌ها نیاز به احساس امنیت در محیط آبی دارند. اولین تجربه آن‌ها با آب با حضور یک شخص بزرگ‌تر که معتبر و قابل اعتماد برای آن‌ها باشد، انجام شود.
  2. آشنایی تدریجی: کودکان را به تدریج و در قالب بازی به استخر یا ساحل نزدیک کنید. اگر احساس کردید آمادگی دارند، می‌توانید آرام‌آرام پاهایشان را با آب آشنا کنید.
  3. استفاده از لوازم ایمنی: لوازمی مانند حلقه لاستیکی، دستکش، و شناورها به کودکان کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس بیشتری در آب پیدا کنند. قبل از خرید لوازم، اطمینان حاصل کنید که ایمنی آن‌ها مطابق با سن کودک است.
  4. سرگرمی در آب: کودکان را در آب سرگرم کرده و بازی با آن‌ها را ترویج کنید. بازی در آب بهترین راه برای کنترل ترس کودکان از آب است. از وسایل و اسباب‌بازی‌های مورد علاقه آن‌ها استفاده کنید و تلاش کنید تا آب‌تنی برایشان جذاب باشد. مثلاً موزیک مورد علاقه را پخش کنید و با هم داخل آب بازی کنید.

هدف از این رویکرد، ایجاد تجربیات مثبت و خوب در ذهن کودکان در محیط آبی است تا ترس آن‌ها به تدریج کاهش یابد.

چگونه به کودک کمک کنیم تا در محیطهای آبی مختلف نترسد؟

برای کمک به کاهش ترس از آب در کودکان در محیط‌های آبی مختلف، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

در محیط وان:

  1. بازی و سرگرمی: از بازی و سرگرمی برای جلب توجه کودک استفاده کنید. اسباب‌بازی مخصوص حمام، مثل عروسک‌ها یا شناورهای بازی، می‌توانند تجربه آب را برای کودک جذاب‌تر کنند.
  2. دمپایی: کودک را به صورت تدریجی با دمپایی در آب آشنا کنید. از آب گرم و پاکیزه استفاده کنید تا احساس راحتی و لذت را برای کودک ایجاد کنید.
  3. همراهی: همیشه همراهی کودک در حمام و ایجاد اتمسفر دوستانه می‌تواند ترس از آب را بهبود بخشد.

در محیط استخر:

  1. ایجاد اطمینان: برای کم کردن ترس، اطمینان حاصل کنید که آب استخر تمیز و گرم است. همچنین، از لوازم شناگری مناسب برای کودک استفاده کنید.
  2. بازی‌ها: با ایجاد بازی‌های جذاب در آب، مثل جستجوی اشیای آبی یا شنا، کودک را سرگرم کنید.
  3. تجربه مشاهده: کودک را با دیدن دیگر کودکانی که در استخر شنا می‌کنند، آشنا کنید تا شاید انگیزه زیادی برای شروع شنا پیدا کند.

در ساحل دریا:

  1. محیط آشنا: کودک را به آرامی و به تدریج به محیط ساحل آشنا کنید. از بازی‌های ساحلی و اسباب‌بازی‌ها در ماسه برای جلب توجه استفاده کنید.
  2. بازی با امواج: بازی در امواج دریا می‌تواند ترس را کاهش دهد. با کودک در زمانی که موج‌ها دور می‌شوند و به سمت دریا رفتند، جلو بروید.
  3. حمایت: همیشه از کودک حمایت کنید و او را تشویق به اکتشاف محیط آبی کنید.

با اجرای مراحل بالا به تدریج و با صبر، می‌توانید به کودک کمک کنید تا از محیط‌های آبی لذت ببرد و ترسش را کاهش دهد.

تقویت علاقه کودک به آب و ترس از آب در کودکان

برای تقویت علاقه کودک به آب، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. زمان مناسب برای حمام:

انتخاب زمانی که کودک شما سرحال و خوشحال است، می‌تواند او را به آب نزدیک‌تر کند. حمام را به یک فعالیت لذت‌بخش برای او تبدیل کنید.

  1. آب داغ و دلپذیر:

اطمینان حاصل کنید که دمای آب با توجه به فصل، مناسب و ترجیح کودک شما باشد. آب گرم و دلپذیر، تجربه حمام را برای کودک جذاب‌تر می‌کند.

  1. استفاده از اسباب‌بازی:

اسباب‌بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های آبی مخصوص حمام، باعث جلب توجه کودک و تبدیل کردن حمام به یک بازی مهیج می‌شود.

  1. حضور والدین:

همراهی والدین در حمام می‌تواند حس امان و اعتماد به نفس کودک را تقویت کند. بیشترین اطمینان از سلامت و سلامت جسمی در این محیط، ترس کودک را کاهش می‌دهد.

  1. آموزش بازی در آب:

از بازی‌های مختلف در حمام یا حتی در استخر استفاده کنید. این بازی‌ها می‌توانند مهارت‌های شنا و لذت آب‌تنی را به کودک آموزش دهند.

  1. آب‌تنی به‌صورت مرحله‌ای:

کودک را  به صورت تدریجی با آب آشنا کنید. ابتدا با دست و پاها، سپس بدن کامل. این تجربه تدریجی و مرحله‌به‌مرحله می‌تواند ترس از آب را کاهش دهد.

  1. موسیقی در حمام:

استفاده از موسیقی مورد علاقه کودک در حمام می‌تواند این فضا را دلپذیرتر کند و تجربه حمام را جذاب‌تر سازد.

  1. شناختن مزایای آب:

به کودک توضیح دهید که آب بهداشتی بسیار اهمیت دارد و این کار را برای سلامت و آرامش او انجام می‌دهید.

  1. پاداش و تشویق:

برای هر باری که کودک به آب نزدیک شد و یا یک مهارت آبی یاد گرفت، او را تشویق  کنید و پاداش دهید. این ممکن است به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه او کمک کند. با توجه به مراحل تدریجی و مهارت‌های آبی که کودک یاد می‌گیرد، ترس از آب کاهش می‌یابد و او احساس خوبی نسبت به فعالیت‌های آبی پیدا می‌کند.

مجموعه بین المللی دنیای آبی کودکان (Aqua Kids World):

مدرسان مجموعه بین المللی “دنیای آبی کودکان “(Aqua Kids World) با اتکا به روش‌های پیشرفته جهانی، که توسط انجمن مربیان شنای آمریکا (ASCA)، کانادا، و استرالیا (Aust Swim) تدریس می‌شوند، برنامه‌های آموزش شنا برای نوزادان را به شیوه‌ای دقیق و منحصر به فرد طراحی می‌نمایند. در این مجموعه، مربیان با توجه ویژه به کودکان، از اصول مدرن آموزش شنا بهره می‌برند. این اصول، که از آخرین دستاوردهای علمی و تجربیات بین‌المللی بهره‌مند است، به اطمینان از یادگیری بهینه و ایجاد تجربه مثبت برای کودکان هنگام آموزش شنا منجر می‌شود.
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مجموعه، برنامه‌ریزی دقیق است که با توجه به نیازها و ویژگی‌های هر کودک، گام به گام اجرا می‌شود. این برنامه‌ریزی شخصی سازی شده، مهارت‌های شنا را به طور هوشمندانه در کودکان توسعه می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد با اعتماد به نفس و خودآگاهی بیشتری به محیط آبی نزدیک شوند.
همچنین، مربیان از رویکردهای آموزشی مثبت بهره‌مند هستند تا کودکان را با شنا آشنا کنند. این رویکردها به افزایش انگیزه و علاقه کودکان به یادگیری شنا کمک کرده و تجربه‌ای دلپذیر و سازنده را برای آنان ایجاد می‌نمایند.


با توجه به تنوع و شناخت عمیق مربیان در زمینه‌های مختلف شنا، آموزش‌های ارائه شده توسط مجموعه ” دنیای آبی کودکان ” بهترین استانداردهای جهانی را ترکیب کرده و به کودکان فرصتی فراهم می‌کند تا با بهترین راهکارها و تکنیک‌ها، به یادگیری شنا بپردازند و از این مهارت اساسی و مفید بهره ‌مند شوند.

مدیریت بین المللی مجموعه “دنیای آبی کودکان” (Aqua Kids World)

آرمان مهاجری با دارا بودن مدرک مربی‌گری و نجات غریق از کشور استرالیا (Aust Swim) از برترین استانداردها در حوزه آموزش شنا بهره‌مند است. او عضو انجمن مربیان شنای آمریکا (ASCA) و انجمن مربیان شنا در امارات متحده عربی است، که این عضویت‌ها نشان از تعهد و تخصص او در زمینه آموزش شنا دارد. همچنین، با داشتن مدرک React Right از SSi آلمان، آرمان مهاجری نشان داده است که علاوه بر مهارت‌های آموزشی، از ایمنی و اورژانس نیز با توجه به استانداردهای بین المللی در آموزش شنا آگاهی دارد.
آرمان مهاجری افتخار دارد که دارای مدرک مربی‌گری و نجات غریق از فدراسیون شنا و نجات غریق ایران است. همچنین، با داشتن مدرک مربی‌گری ورزش‌های سه گانه، او تجربیات گسترده‌ای در زمینه آموزش و مربیگری در حوزه ورزش دارد.